Få renset dit tag

Beskidt klar til tagrensning

Det er en virkelig god idé at få renset et hustag. Dels bliver taget meget smukt af at blive renset, og dels vil du med en grundig rensning og efterbehandling kunne forebygge, at der opstår alvorlige skader på taget, der kan være forårsaget af snavs og fugt.

En tagrensning vil medføre en vis udgift, men udgiften for at få udbedret eventuelle skader, der er forårsaget af en manglende rensning, vil løbe op i et betydeligt større beløb.

Hvorfor skal taget renses?

Ud over det kosmetiske argument, så er der også de mere praktiske argumenter for, at et tag skal renses grundigt af.

Et tag står af gode grunde udenfor i al slags vejr i vores fugtige klima. Derfor bliver det også udsat for en vis fugtpåvirkning. Denne fugt giver en god grobund for alger, mos og så videre. Disse vækster har en god evne til at holde på fugten. Især på nordsiden af huset vil væksterne så blive siddende på taget.

Taget bliver fugtskadet

Når et tag står under fugt i årevis, så vil der ske en nedbrydning af underlaget. Tagsten vil stille og roligt smuldre, og når det sker, så kan stenen ikke holde regnvand og fugt ude. Det er jo det, som tagsten ellers har som deres primære opgave.

Hvis taget ikke kan holde fugten ude, så vil den kunne trænge længere ind i huset og gøre betydelige skader der. Hvis det sker, så er en dårlig spiral sat i gang, og dit hus kan komme til at få nogle alvorlige skader på sigt. Derfor giver det rigtigt god mening at få taget renset og givet en efterbehandling, så det kan holde sig fri for alger og lignende i længere tid.

Hvad koster en tagrensning?

Prisen på en tagrensning afhænger dels af tagets størrelse, dels af tagets stand og af dets materiale. Du skal nok i runde tal regne med omkring 6.000 – 9.000 kroner. Som Gladsaxebladet.dk også nævner, så er denne udgift trods alt noget væsentlig lavere, end den udgift som et skadet tag ville kunne beløbe sig til. Det kan jo blive til en større reparation at få udbedret det.

Der er derfor god økonomi i at få dit tag renset og efterbehandlet af et professionelt firma. Desuden bliver det så smukt igen, at det bliver en fornøjelse at se på det, og det får hele huset til at fremstå flot og velholdt.

Motioner derhjemme

Spinningcykel til hjemmebrug

Du ved godt, at det er uhyre vigtigt, at du får motioneret hver dag. Du mærker også på din krop, at det gavner den, når du får det gjort.

Hvis det af forskellige årsager er sådan, at du kun meget sjældent får gjort det, så er det nok sådan, at der er noget i din hverdag, som du må lave om på.

En måde kan være, at du flytter træningscentret hjem i din egen stue.

Træningsmaskiner til hjemmebrug

Der findes flere gode træningsmaskiner, som egner sig fint til at bruge derhjemme. Det kan for eksempel være: en romaskine, en crosstrainer, et løbebånd, en motionscykel og en spinningcykel.

Hvis du indretter dig med en maskine eller to, så har du alle tiders gode chance for at træne derhjemme. Det er der mange fordele ved, og det kan være præcis lige så effektivt, som det er at træne nede i fitness-centret.

Motion i en travl hverdag

Hvis din hverdag er fyldt op med pligter, arbejde, husarbejde og børn, så levner det ikke mange øjeblikke til dig selv, hvor du ville kunne passe din motion.

Ser dit liv sådan ud lige nu, så kan det sagtens være, at du skulle investere i en motionsmaskine, som er til at have stående derhjemme.

For eksempel kan du med en spinningcykel holde din kondition ved lige, og du kan træne igennem, uden at du behøver bruge ret lang tid på det.

Effektiv hjemmetræning på en spinningcykel

Sæt en spinningcykel af god kvalitet op hjemme i din stue eller på dit soveværelse. Så har du mulighed for at hoppe op på den og snuppe en effektiv cykeltur, når muligheden byder sig. Ti intensive minutter på spinningcyklen er markant bedre end ingenting. Det kan lige præcis være de her ti minutter, der gør forskellen på, om du får trænet eller ej den dag.

I denne artikel hos jyllands-posten.dk er der netop fokus på den travle families hverdag og den deraf følgende dårlige tid til at motionere. Kunne den artikel handle om dig og dit liv, så kan du jo seriøst overveje, om ikke du skal have f.eks en spinningcykel til at stå klar, til når du har tid til at steppe op på den.

Husk her, at lidt motion i løbet af dagen er klart bedre end ingen motion overhovedet. Spring en tur på cyklen, når det kan lade sig gøre. Du behøver ikke engang at bruge tid på at transportere dig til og fra træningscentret.

Søvnens vigtighed har ikke ændret sig gennem historien

Du har sikkert allerede læst hundrede artikler om hvor vigtigt søvn er for dig. Får du ikke dine otte timers søvn om dagen svækkes dit immunforsvar, du bliver hormonelt ustabil og bliver det ikke rettet op på, kan det i sidste ende have længere varende konsekvenser.

Og sådan har det altid været. Søvn har altid været en vigtig del af menneskets helbred, da det er om natten vi oplader og giver kroppen en mulighed for at ”reparere” sig selv.

Så får du ikke din søvn, giver du heller ikke kroppen en chance for at samle ny energi.

Der kan selvfølgelig være mange andre faktorer der spiller ind i, hvorfor du ikke får din søvn. Det kan være du ikke kan falde i søvn om natten på grund af mareridt, søvnløshed (også kendt som insomnia) eller en for blød eller hård seng.

Disse faktorer er heldigvis noget du kan gøre noget ved.

En god seng er nøglen til en god nats søvn

Sover du ikke i den rigtige seng, er det ikke nogen overraskelse at du ikke får den søvn du skal. At finde ud af hvilken seng der er den bedste for dig, kan dog godt være lettere sagt end gjort, da det er meget individuelt hvilken seng der passer bedst til personens præferencer.

Nogen foretrækker en seng man falder ned i, mens det for andre næsten ville være bedst at sove på gulvet. Hårde senge er især at foretrække for folk med rygproblemer, da en seng du falder ned i også bøjer din rygrad og på langsigt kan skade din ryg mere end søvnen gør gavn.

Har du en partner som du deler seng med, er det selvfølgelig en dobbeltseng du bør kigge efter. Men selv hvis du sover alene, kan det være en god ide at anskaffe dig en dobbeltseng.

Dette kan især være hjælpsomt hvis du fx lider af mareridt eller af meget rastløs søvn. En større seng giver dig nemlig plads at bevæge dig på, og du skal ikke være ligeså bange for at vågne op på gulvet.

At have en dobbeltseng klar er selvfølgelig også altid rart, hvis der nu skulle komme uventet besøg.

Find din ”trigger”

Mennesker har forskellige ”triggers” der hjælper dem til at falde i søvn. For nogle er det et tændt tv, for andre musik eller lyde fra naturen. Nogen kan kun falde i søvn til hvalsang eller såkaldt ASMR. Eksperimenter med de forskellige muligheder og find frem til hvad din trigger er.

Du kan eventuelt snakke med din psykolog og spørge ind til om han eller hun kender nogle gode forslag.

Ikke hver bange for at bevæge dig ud i det lidt mærkelige, for man ved jo aldrig om din trigger gemmer sig derude.